Kitok

Kitok har med en omisskännelig röst och en sällsynt energi plöjt upp en egen fåra inom svensk hiphop. Eller rättare sagt i svensk musik på det hela taget. Oavsett genre. En röst för landsbygden i allmänhet och sina samiska rötter i synnerhet. Men också en modig, kreativ kraft som alltid gått sin egen väg.

Inland Empire är Magnus Ekelunds tredje album som Kitok, det alias han tagit från sitt samiska släktnamn. Debuten, platinastreamade ”Paradise Jokkmokk” präglades av revanschlusta och uppföljaren #Darkwebdetox av identitetskris. Inland Empires berättelse är en om längtan och saknad. Två närbesläktade känslor som här riktar sig åt helt olika håll. Längtan efter att slå sig fri från sin bakgrund. Saknad efter en plats som inte längre finns.

Med Inland Empire tar Kitok de kvalitéer han visat upp sedan debuten och drar dom till sin spets. Spännvidden i uttrycket, som leder lyssnaren genom såväl modern trap som episk pop och sköra ballader, är bredare än någonsin. Albumets mångsidighet till trots är resultatet en tydlig enhet. Ett pussel där varje bit gör sitt till helheten.

Kitok besitter förmågan att, lika lätt som han låter genrer mötas, sömlöst blanda humor och allvar i sin musik. En tacksam talang för att undvika pretentioner när låtarnas röda tråd är tunga ämnen som klass, landsbygd, psykisk ohälsa och etnicitet. För Inland Empire är också en rolig skiva fyllt av lekfulla rader och uppsluppenhet. Livsglädje och melankoli sida vid sida.

Vill du boka Kitok? Klicka dig vidare till Boka artist

Följ

Lyssna